onsdag 2 mars 2011

05.45

imorse började hundarna skälla som dårar men tack och lov tystnade och vi kunde somna om. 06.45 fick therese och saga ett glatt bemötande nere i vardagsrummet när 3 ivriga boxer sprang ner från trappan.
Klockan nio va det möte med mentorn, 8 timmars plugg om dagen, jag blev uppskrämnd. Men nu går jag in med inställningen att det kommer vara jätte mycket och förhoppningvis blir jag glatt överraskad om att det inte riktigt är så tufft.
Blandade känslor att gå tillbaka till skolan, men så känner väl alla? Vad man än ska läsa till?

Handlade med mig nybakade bullar så det blev en riktig bullfrukost här hemma :)
Efter det så tog vi alla hundarna och gick en timme, lagom runda och Ebba va det enda som fick springa lite lös.


Efter många om och men fick vi äntligen satt igång en film, som jag somnade till....

Vid fyra så åkte vi hem till therese för att hjälpa henne med lite grejer, de renoverar köket, spännande :)
Sen va det äntligen dags för valpkursen!

Patrik va nervös, jag med för den delen!
När vi kommer fram så hoppar vi ur bilen och får ett trevligt bemötande av två lösa hundar, en springer spaniel tik Ziri och en Schäfer Focus. De flesta valphundsägarna va också på plats.
Vi tog ut en mesig albin ur bilen, med svansen mellan benen och ganska förvånad av alla som skulle hälsa på honom så sa ida till hundarna "gå back" och de lämnade honom ifred.
Kursen va inomhus, eller i en lada som va ouppvärmd ;)
Perfekt. Hur ska jag beskriva ladan? Den va ljus, fin och ren. Där fanns platser vid väggarna för var och en. Där stod en (två) stolar, en krok att hänga eventuell väska, koppel, leksak mm. En varm och skön pläd samt ett liggunderlag.
Vi började med att göra "ryggsäcken". Dvs att patrik satte sig på knä på liggunderlaget och albin skulle sitta mellan hans ben medans han strök honom lugnt och skönt på brösten. Vissa hundar hade svårare än andra men det är en jätte bra övning och man lär verkligen hunden att ta det lugnt och koppla av.
Idas två hundar va med hela tiden, hon visade hur det "ska" se ut med Ziri (3 år) och hur det ser ut när man lär in med Focus (8 mån).
Vi fick presentera oss och ta del av hur Ida arbetar med hund. Här drar och sliter man inte, allt handlar om belöning.
Hon sa något bra, vi använder inte stryphalsband. För vem vill strypa sin bästa vän?
INTE JAG .. men jag har stryphalsband på Vilda&Ebba så jag har en chans att hålla dem alla tre samtidigt.

Lite kontakt övningar, vilket Albin är jätte duktig på.
Att få på sig ett koppel, en bra övning som jag inte orkar skriva om nu.
Att bli "fångad" i sitt halsband samt följa john.
Följa John handlar om att hunden inte ska dra. Däremot är det helt okej att hunden går framför ägaren på promenader och har möjlighet att nosa och utgöra sina behov. Men den får aldrig dra!!

Jag är grymt nöjd med dagen, fick lära mig super mycket även om det är PATRIK som går kursen :)
Dessutom har dem fått massor av hemläxa och jag tänkte filma vissa grejer de gjorde och dela med mig av här på bloggen.

Efter kursen åkte vi hem till therese&jonny där mormor och mamma va. Käkade pizza och nu kom vi hem.
Albin är heeeeeeeelt slut!!
Jag med.. känns som jag kommer somna på soffan. Men ska försöka. Nu ska vi se BB.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar