fredag 22 juli 2011

Ebba:
Idag fick vi hämta hem Ebba, de hade kommit fram till att hon bara hade en uvi. Är det fler än jag som tycker att det va lite och ta i att lägga in henne? Hon va inte ens allmän påverkad! De hade kunnat ta ett urinprov och ringa dagen efter och be oss hämta ut medicin. Jaja.. 7500:- gick kalaset på, för en uvi!!

När jag satt i korridoren med mamma & albin och väntade så sprang en glad ebba ut från isoleringen och satte sig hos mig. Äntligen tänkte hon nog :)
När vi sitter där och väntar på veterinären så kommer albins veterinär som tog emot honom dagen innan. Han sa att han tänkt ringa oss eftersom de fått provsvaren.
Självklart va det för lite de hade fått ut och de kan omöjligt ställa en prognos. Trots många stick så har de fått ut en klar vätska utan celler och blodkroppar....
Jaha tänkte jag, då blir det en biopsi nu då?
Men det så han att i och att albin varit så pass känslig mot mediciner så vågar de inte riktigt söva honom. Dessutom har han ju hjärtfel..
Inte nog med det, så innebär det en stor risk att skära i honom där de behöver celler, han riskerar att bli förlamad i halva ansiktet osv osv .. inget han rekommenderade i nuläget!
Istället så ska vi prova behandla honom för en inflammation som sitter vid spottkörteln. Om det är en inflammation så kommer kortison ta hand om detta. Skulle de vara en kronisk sådan så får han äta kortison alltid.
Om det är en böld så kan den växa av kortisonet, han kan alltså bli mycket sämre. Men som han sa, då vet vi iallafall att det är en böld och kan försöka behandla honom utöver detta.
Om det är en tumör, så ska vi försöka behandla honom med cellgifter. Men om det är en böld/tumör så ser framtiden inte ljus ut för albin.
Jag frågade om det inte går operera och han svarade att han inte trodde det fanns någon som ville göra den typen av operation. Men självklart ska han ringa runt i Sverige för att se om det finns någon veterinär som kan tänka sig göra detta.
Jag bölade när han berättade allt detta och har väl bölat till och från sen dess.
Idag är albin ännu sämre, från att han har tjutit till när han har gäspat så skriker han idag.
Jag va precis ute på en kvällspromenad med hundarna och där kom en fluga och satte sig på albins nos, ja ni med hund vet ju att hunden nafsar till i luften och han skrek, ja jäklar vad han skrek och sen stack han.... på helt fel håll än hemvägen. Jag började springa på motsatt håll och jollra och en massa och som tur va så stannade han och vände, panik slagen som han blir varje gång han får ont.
Detta är så jäkla jobbigt så det finns inte!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar