måndag 25 juli 2011

Gravid v. 27

Bebisen

Du går nu in i den tredje trimestern och din bebis är c:a 24 cm lång från huvud till rumpa och 38 cm lång totalt! Den här stora lilla varelsen väger nu omkring 1200 gram, eller 1.2 kg! Den kommer dessutom att öka ordentligt i vikt under den sista trimestern, även om den inte blir så mycket större.

Om din bebis föddes nu skulle den ha mer än 90% chans att överleva. Även om den är långt ifrån färdigutvecklad så skulle den ha goda chanser att klara sig med rätt vård. Du har ännu ungefär 13 veckor kvar av din graviditet och under denna tiden kommer bebisen att fortsätta växa och utvecklas. Det är avsaknad av underhudsfett och surfaktant i lungorna som gör att bebisen behöver ligga i kuvös för att hålla kroppstemperaturen uppe och få hjälp att andas med respirator, men även andra organ som hjärna, lever och immunsystem är underutvecklade och kan ställ till komplikationer vid för tidid födsel.

Du

Livmodern har nu vuxit så mycket att dess översta del befinner sig 7 cm ovanför naveln. Det är viktigt att du tar god hand om dina tänder. Gravida utvecklar lätt plack, och om du redan har plack kommer problemen sannolikt att förvärras om du inte sköter om dina tänder. Borsta ordentligt och använd lämplig munskölj för att minska risken att drabbas.





Hur mår jag?

Nu är det 13 veckor kvar till förlossningsdatumet. 5 veckor till ultraljudet skulle jag tro. Det är galet vad fort tiden går.
Ligamenten har inte känts av lika mycket den senaste veckan, däremot har jag mycket sammandragningar. Det oroade barnmorskan lite :/ i övermorgon ska jag dit så får vi se vad hon säger.
Jag & Therese ska göra sockerbelastning, det är man ser fram emot. Jag är inte så känslig av mig så själva drickan kommer säkert gå bra. Men det där med att inte få äta eller dricka från kl 24 dagen innan :/
Nu visar vågen nästan 11 kg +, äntligen verkar det som det stannat av. Min mage har blivit rund och go i jämn takt så än så länge har jag sluppit bristningar. Hoppas, hoppas jag slipper det!!
Lilleman sparkar och har sig i magen, hur mysigt som helst. Jag kommer på mig själv hur jag fnittrar och pratar med honom mitt i kön på ica maxi. Härligt!
J
Förra veckan åkte vi till älskade ullared, nu har vi nästan ordnat allt till lilleman. Barnvagn är beställd, och sen är det bara en massa småsaker.
Känns otroligt skönt att vara klar, förstår inte alls varför man ska vänta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar