lördag 13 augusti 2011

vecka 30


Barnet

Barnet växer och växer. Nu börjar proportionerna likna ett nyfött barn. Hjärnan växer och veckar ihop sig mer och mer. Nu är det trångt därinne, men barnet kan fortfarande slå kullerbyttor och röra sig ganska fritt. Många mammor säger att om barnet rörde sig mycket i magen är det aktivt även utanför.
Vikt 1 600 gram.
Mamma
Nu har tre fjärdedelar gått av din graviditet, bara tio veckor kvar. Det kan vara bra att fundera lite över hur det kommer att bli när barnet kommit ut. Passa på att göra sånt som du gissar att du inte hinner sedan. Gå på bio, fika med en kompis, gå till tandläkaren eller frisören. Barnets tyngd kan göra det svårt att hålla balansen. Försök tänka på hållningen så att du inte får belastningsskador. Försök att äta allsidig och nyttig mat, det påverkar mer än du tror och du kan må mycket bättre.



Hur mår jag?
I onsdags va det kontroll på mvc, egentligen hade vi tid kl 16 men vid 11 så insåg jag att jag inte stod ut längre. Jag & Patrik åkte ner och jag lämnade ett urinprov och hon såg direkt att jag dragit på mig en kraftig urinvägsinfektion..
Ska tillbaka snart och lämna ett nytt prov så får vi hoppas att de kan hålla sig väck!
Sammandragningar har jag fortfarande, ungefär lika mycket. Kanske något mindre nu när jag varit tvungen att vila pga. uvi.
Han sparkar på som tusan, han lixom skjuter ut kroppsdelar lite här och där. Underbart!
Lyckades få med en spark på film också, häftigt.
I natt vaknade jag av världens halsbränna, ooo! Fick gå ner i medicinskåpet och leta fram tuggtabletterna och det försvann genast! Sen va det dock lite svårt att somna eftersom lilleman höll på och sparkas hur länge som helst.
Kan inte påstå att den där tröttheten har kommit än, den kan hålla sig undan så jag orkar med skolan :) Det är ju galet svårt att koncentrera sig om man är sjukligt trött.
Och måste även säga att jag inte haft några hormonsvängningar sen i början på graviditeten, frågar vi patrik kanske vi inte får samma svar men jag tycker absolut inte jag är arg eller ledsen.
Den här veckan har jag låtit bli att äta godis & sötsaker mån-tors. Har ju blivit något sånt varje dag nu under en lång tid.
Har dock ätit på max (i skolan) och en thai box (i skolan) så jag har ju inte ätit så nyttig mat.
Men jag gick ner 0,5 kg. Har ju lagt på mig ca 0,5 kg varje vecka. Och man ska ju absolut inte tro att man kan äta vad som helst bara för man är gravid.
Tvärt om, man borde vara ännu mer noga med vad man stoppar i sig.
Men jag kommer självklart unna mig godsaker på helgen och när det är långa dagar i skolan så lunchar vi ju alltid
J
Synd att det är så mycket snack kring vikten när man är gravid, jag själv är likadan. Jag går gärna in på nätet och söker ”gravid vecka 30 vikt” och så får man fram hur mycket som helst.
Grejen är den, man ska äta ett extra mellanmål för ”barnet skull” , det ska vara lika många kalorier som i två bananer per dag!!
Folk verkar tro att man ska äta större portioner, oftare och framförallt onyttigt. Fel!
Om man nu kränger på det viset så kommer man få problem att tappa vikten efter förlossningen och man gynnar inte barnet genom att äta skräpmat, tvärt om!
Vissa tycker man gör fel mot barnet (och sig själv) när man tänker på sin kost som gravid, men jag tycker tvärt om. Om man stoppar i sig vad som helst så tänker man inte på barnets bästa. Bara en bra bortförklaring.
Det blev mycket om vikt idag ja ..
Dagens vikt är 12 kg +

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar