lördag 27 augusti 2011

vecka 32

v.32Barnet

De sparkar du känt tidigare är nu mer som knuffar eftersom barnet börjar bli för stort för att röra sig fritt i fostervätskan. Barnets lungor förbereder sig inför den riktiga andningen. Kroppens viktiga organ och nervsystem fininställs. Underhudsfettet som det varit magert med tidigare har nu vuxit till och barnet ökar snabbt i vikt. Nu utvecklar barnet förmågan att svettas.
Vikt 2 kg.

Mamma

Magen tar mycket plats och dina lungor, urinblåsa och magsäck har det trångt därinne. Det är inte ovanligt att man drabbas av trög mage eller förstoppning under senare delen av graviditeten. Orsakerna kan vara flera, bland annat hormonet progesteron som hämmar tarmrörelserna, att man inte kan röra sig lika mycket som vanligt eller att livmodern trycker på tarmarna En annan bidragande orsak till trög mage är järntabletter som många tar under sin graviditet. Drick mycket, ät fibrer och rör på dig så mycket du orkar.
Kroppen börjar förbereda sig för förlossning och du kan känna lättare förvärkar som mensvärk ungefär. Det kan också läcka mjölk ur brösten. Har du anmält dig till en förlossningskurs? Fråga barnmorskan. Hon kan informera dig om var, när och hur.

Pappa/partner

Trygghet blir viktigare när man väntar barn och det är vanligt att man som par ser över sin ekonomi och sina försäkringar. Hur är det med hem- och livförsäkring? Ska barnet försäkras? Sådant måste ni ta ställning till själva.
Prata redan nu om hur ni ska göra med föräldraledighet och uttag av föräldrapenning. Några vill ta ut ungefär lika. I andra familjer tar en part större delen. Motiven varierar. Ni har möjlighet att börja ta ut föräldrapenning redan från 60 dagar innan förlossningen, men tänk på att om ni tar ut dagar innan födseln så har ni färre dagar att ta ut efter. Hör med försäkringskassan om vilka regler som gäller.



Hur mår jag?
I natt och idag har det varit fruktansvärda åskväder, jag kunde känna hur sängen vibrerade i natt. Detta har resulterat till att varken internet på datorn eller telefonen funkar och jag känner mig hjälplös. Hehe!
Så jag roade mig själv genom att läsa igenom heeeela min graviditet om hur jag mått vecka för vecka. Tänk vad man glömmer? Jag hade glömt jätte mycket som stod där, så det va super bra av mig att skriva ner allt.
Jag visste inte att jag mådde illa i början, men det va ju dock väldigt lite tack och lov. Och att jag hade så ont i ligamenten, men jag trotsade det och gick 50 minuter varje dag och jag tror det är tack vare det som jag orkar gå så mycket även idag.
Och så skrattade jag till när jag läste ”tur att det är flera, flera månader kvar” .. känns som jag skrev det igår och nu är det bara två månader kvar. Två månader låter som en lång tid men det är ju bara 8 veckor. Vi läser en kurs i skolan på 4 och det känns som två.
Vi börjar verkligen närma oss bebis nu.. läskigt! Våra liv kommer att förändras för alltid när vi ligger där på BB med honom på bröstet. Det är så stort att man inte ens kan ana hur det kommer att bli.
Lilleman i magen är en riktigt vilde, men det säger alla blivande mammor. Men han kan verkligen sprakas och ha sig i två timmar i sträck nu.
Jag läste ”om sju veckor är det ul” och insåg då hur snabbt tiden gått och på MÅNDAG ska vi göra ultraljud. Det är galet, för dem sju veckorna bara sprang förbi och nu är det bara 8 kvar tills han kommer. Gissa hur många gånger man upprepar det för sig själv?
Vi har avbesällt vår liggdel och valt en annan super fin! Jag är så lyvklig!
Och vi har handlat vår nya bil !!
J Börjar verkligen bli redo nu.
I torsdags va vi på vårt första föräldrar möte, vi va 5 par. Två av mammorna + therese hade jag träffat förut. Kändes väldigt bra.
Jag och putte är sist ut, jag tror det va typ 7 okt, 13 okt, 19 okt, 25 okt och vi den 29 okt.
Denna veckan har jag känt av hur jobbigt det är att sitta still i skolan, de lixom värker i kroppen och man blir så rastlös samtidigt som man inte vill vara uppe och gå. När man kommer hem är man heeelt slut och vill bara kasta sig på soffan men sen när man legat där ett tag så är det också obehagligt. De går nästan bara ligga på sidan, försöker sitta med fötterna uppe men det går bara typ en kvart.
Jag är lååångsam när jag går, hehe. Mycket sammandragningar som nu känns mer och mer.
Och nu trycks barnet ner mot blåsan vid sammandragningar så det känns som man ska kissa på sig, härligt.
Om jag tappar något på golvet så känner drar jag en djup suck innan jag ska försöka plocka upp det. Det är ju sjukt jobbigt!
När jag vaknar på morgonen är jag vrålhungrig.
Börjar känna att det är liiiite jobbigt nu, men det är bara att bita ihop 8 veckor kvar!!
IDAG 14 KG + !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar