måndag 22 augusti 2011

Vecka 31

9 veckor kvar
68 dagar kvar
75,7 % av graviditeten har passerat

Barnet

Barnet är nu cirka 40 centimeter långt från huvud till fot. Nu börjar det närma sig födelselängden. Många har redan hår på huvudet som kan ha vuxit upp till två centimeter. Barnet kan ha lagt sig tillrätta med huvudet nedåt men det är inte säkert. För förstföderskor fixeras den delen av fostret som kommer först i bäckeningången ofta tidigare än för dem som fött barn tidigare. Hos de sistnämnda kan föregående fosterdel vara rörligt ända tills förlossningen startar.
Vikt 1 800 gram.

Mamma

Din lungkapacitet har ökat från 500 till 800 kubikcentimeter luft per andetag. Det behövs både för barnet och för dig själv. Den ansträngning det innebär att vara gravid kan göra dig andfådd. Bebisen fyller upp större delen av magen. Det kan kännas trångt och tungt. Många kvinnor samlar på sig vatten. Om dina ben är svullna och känns tunga kan du prova med stödstrumpor. Det kan också hjälpa att ligga eller halvsitta med benen i högläge. Tala med din barnmorska eller hör efter på apoteket. Har du börjat tänka på förlossningen? Känns det bra, roligt, spännande, ångestframkallande, häftigt? Prata med din familj och dina vänner. Din barnmorska finns också där för att reda ut begrepp och lyssna till dina tankar.




Hur mår jag?

Det känns som jag har blivit av med min uvi, skönt. Imorgon ska jag till mvc och lämna ett urinprov så de kan se att det verkligen är borta.
Hade problem med halsbränna ett par gånger förra veckan, men bara på nätterna och det försvann så fort jag tog en tablett mot det.
Nu börjar det kännas i höfterna. När jag suttit ner i skolan på deras stolar så har jag svårt för att gå i början. Kan även känna det här hemma om jag har varit igång mycket men även på morgonpromenaden med hundarna. Just nu är det inte olidligt men jag hoppas innerligt att det inte blir värre.
Har även fått väldigt ont i fötterna, en dag i skolan eller en timme på väla känns nu som 7 timmar på ullared ;)
Har ganska svullna ben men inget jag lider av.
Annars mår jag väldigt bra måste jag säga. Jag menar, jag är gravid och ska ha barn om 9 veckor jag trodde man skulle må sämre än såhär.
Visst börjar det kännas i hela kroppen, svårt att sitta, speciellt i soffan. Magen trycker lixom upp mot lungorna.
Har haft lite allmänt ont i kroppen denna vecka så det har blivit lite cykling med hundarna. Men jag vill ju helst gå en timme om dagen.
Förövrigt fortsätter jag att gå upp i vikt, vilket bara är normalt ifs.
13,5 + idag.
Men jag får ständigt höra att jag är fin och att jag bara har mage, även om jag vet om att jag har resurser på fler ställen ;) men det känns ju skönt att höra.
Själv tycker jag att jag är super vacker!





2 kommentarer:

  1. Du är jättefin. Tiden går fort också, på ABC-lektionen så hade du bara en liten mage ju. :) Är du inte nervös inför födslen? Du verkar ta allt så lugnt. :)

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket :) gullig du är! Nja, näe är inte nervös än. Men det kommer nog snart :) Isss

    SvaraRadera