måndag 27 februari 2012

Astrid !

Vildas älskade fina lilla dotter Astrid har idag lämnat oss!

Klockan 15 idag fick Astrid somna in. Det är en fruktansvärd förlust och vi lider så med våra vänner.

Jag gråter som om hon vore min egen.

Elin & Pelle var världens bästa hundägare och de förtjänar inte alla motgångar de stött på den senaste tiden.

Det hela började med att gibson fick besöka veterinären pga. att han drack och kissade oroväckande mycket.
Det blev konstaterat att han lider av något fel på njurarna men än så länge är sjukdomen under "kontroll".

Kort där efter kissade Albin inne, vi besökte veterinär och han hade uvi. De gjorde dessutom ultraljud på njurarna och allt såg bra ut och veterinärns såg ingen anledning till att fortsätta någon utredning.

Elin & Pelle bestämde sig för att ta Astrid till en veterinär och hon hade också en uvi. Något som även deras veterinär inte ansåg var något som behövde utredas.
För bara ett par veckor sen så började även Astrid kissa ofta och dricka mycket. Det visade sig att både hon & Albin läckte protein i urinen.
Astrid hade va värst och de började med att ta henne till veterinären.

På två veckor tog sjukdomen över och idag fick hon somna in.

Albin mår fortfarande bra men när Pelle & Elin mår lite bättre så kommer även han genomgå en utredning på hans njurar.

Detta är så fruktansvärt!! Det finns inte ord!

Tänker på våra vänner!

7 kommentarer:

  1. Hej!
    Usch vad tråkigt! Jag lider verkligen med er! Hemskt att mista en sån ung och fin hund!

    Rosso är ju njursjuk, men mår fortfarande bra och har gjort det i 2 år nu med hjälp av specialmat och medicin. Även om det är hemskt att tänka på nu så samlar boxerklubben in material till forskningen och genom att skicka in biopsi från njurarna och ett blodprov kan man hjälpa forskningen och kanske hjälpa framtida boxrar. Ett svårt val när man är mitt i det, men ändå..

    Stor kram till er allihopa och en eloge till dig, Isabell som är en ärlig och ansvarsfull uppfödare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en fin kommentar. Innan Astrid somnade in har vi pratat just om obduktion så jag hoppas att se låter de forska på detta.
      Jasså Rosso är njursjuk, tråkigt. Hur upptäckte ni detta? Hur gammal är han? Intressant att veta. Veterinärerna vet ju inte alla mycket och det hela är väldigt luddigt..

      Ha det så bra!

      Radera
  2. Hej!
    Rosso var med i en studie när han var 2 och då hittades protein i urinen och lågt albumin i blodet. 2 månader innan det gjorde jag en hälsokoll på honom och då var alla värden normala. Sedan dess (2,5 år snart- han blir 5 i september) har han ätit Hills k/d och Fortekor 20 mg och mår bra. Han har hög urea/krea kvot i urinen, men har legat stabilt i sina värden. Han äter ju även kortison mot sina ledproblem, så det är svårt att bedöma törst/urin eftersom kortisonet gör honom törstig.

    Hoppas det går bra med Albin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för all information.
      Du vet säkert en hel del om njursjukdommar.
      Jag tycker allt är så luddigt..

      Skönt att Rosso mår bra fortfarande.
      Kanske återkommer om jag har några frågor till dig om det är okej.

      Med vänlig hälsning, Isabell

      Radera
  3. Hej!
    Absolut får du gör det! Vi har en ny blogg- nosarna.wordpress.com

    Jag har läst det jag kan, men samtidigt bestämt mig för att han ska få ha ett riktigt liv och för honom är det viktigt att få tuggisar och så. Vet att många med njursjuka hundar bara ger sin hund njurfoder, men eftersom Rosso har värre problem än sina njurar så låter jag honom leva fullt ut och njuta av märgben etc. som är det bästa han vet- även om det inte är så bra för njurarna

    SvaraRadera
  4. Hej
    Min hund lider också av njurproblem.
    Fick fortekor idag. Hjälper det verkligen?
    Hur lång tid tog det innan det hjälpte på din?
    Du får gärnaa maila mig på susanne197@hotmail.com

    MVH
    Susanne

    SvaraRadera
  5. Hej min Golden tik äter fortekor och prednisolon men jag undrar vad görs åt dåligt blodvärde hon är lite blek på tandköttet och detta kom helt plötsligt från ingenstans hon hade bakterie i urinen och urinstenar i blåsan på ultraröntgen var njurar och andra organ mycket fina hur lång tid får man vänta på svar från njurbiopsin gjordes på blåstjärna och ibland känns det som ena vet säger si och andra så en sa att det kan komma av fästingburen sjukdom och att hon kommer bli helt bra njuvärdena gått ner på 1 vecka från 130 till 120 tacksam för svar eva. sundberg@ kungalv .se

    SvaraRadera