onsdag 29 februari 2012

Mat!!

Nu har Neo blivit så pass stor att vi inte bara pratar kring kräk, bajs och blöjor.
Nu pratas det mat, överallt!
Idag på föräldrargruppen tog vi just upp ämnet mat.
Äntligen fick vi veta precis vad de rekommenderar och inte bara var "alla" tycker.
Man hör ju om bebisar som är lite mer än fyra månader och äter en halv burk barnmat, tallrikar med gröt osv.

Jag tror att jag kommer följa Livsmedelsverkets rekommendationer.

Nu ska man inte börja ge smakportioner utan smaksensationer.
Det finns ingen anledning att börja ge mat eftersom de får all näring de behöver i bröstmjölken.
Risken med att börja ge dem mat nu, då menar jag dem som ger en halv burk med mat, är att man väljer bort bröstmjölken (ersättningen) vilket är det absolut viktigaste för barnen upp till 6 mån.
Att det är bra att vänja dem vid nya smaker finns heller ingen anledning att göra. Det gör dem tids nog!
Att det skulle vara roligt att börja ge typ bannan kan jag inte heller förstå. Men vissa tycker att det är roligt.
Det skadar dem inte, men det finns ingen anledning att börja med det.

Att ge dem en bit mat för att de ska underhållas anser dem är fel, varför skapa det behovet redan? De behöver inte stoppas mat i munnen för att hålla dem snälla. (pratar om en bebis på 4-6mån)

Däremot är det bra/viktigt att dem får i sig gluten redan from. fyra månader så inte allt kommer på en gång vid sex månader.

Så lite bröd & rån kan de få redan från 4 mån.
Men vi pratar kryddmått, bröstmjölken och ersättningen är fortfarande viktigast!

Detta är vad "de" rekommenderar och vad jag tror att jag kommer följa.

Med stora bokstäver TROR!

1 kommentar:

  1. har har vi ngt som heter baby led weaning. Menas med att man ger barnet mat, och inte matar med puree. Men dem ater det inte med en gang, dem leker, kanner hur det smakar och kanns. Man kan ge dem gurk bitar, mango slices, brod bitar, ect. Eller kan man kombinera med baby led och parent led weaning, att man matar med puree och oxa gor fingerfood. Verkar funka for mina vanner. Som du sager dem behover ju inte mat an, eftersom dem far allt i mjolken.
    Jag tankte prova och gora bada, spannande, men bli valdigt kladdigt =)!

    SvaraRadera