lördag 11 februari 2012

Sov rutiner

Igår när vi va hemma hos Therese och Jonny så blev jag så avundsjuk när de gick in och la Melvin i sin spjälsäng kl 19 och sen tog det bara en stund sen sov han.

Ja, jag är fullt medveten om att det inte är vanligt i fyra månaders ålder, visst?
Sen vaknar Melvin för ett eller två nattmål och somnar sen om direkt.

Neo sover bra, han har inga vakna timmar om nätterna men han är så bunden till mig.

Efter att ha blivit inspirerad av Melvin igår så tog jag upp Neo, ammade honom på sängkanten och la ner honom när han va lugn. Satte på baby vakten och gick ut och in hundra gånger och satte i nappen. Sen blev han ledsen, mer och mer så till sist tog jag upp honom, ammade igen (för att lugna) han somnade nästan i min famn. Så jag la tillbaka honom och han somnade! Vaknade efter tio min, antagligen kände han att jag inte var där. Blev ledsen, jag stod hos honom och försökte lugna men det blev värre och värre sen slog det över i panik! Vilket tog lång tid att lugna honom igen.
Patrik försökte länge, han la honom tätt intill sig men från att vara lugn (och såååå trött) så fick han panik igen!
Så till sist intog han sin plats i sängen, med mitt bröst i munnen, inte för att äta bara för att ha i munnen och somnade gott. Han ligger ju kloss intill mig om nätterna.

Jag har inget emot att ha honom i vår säng eller nära mig.
Men han somnade 23.30 med oss igår och nu är klockan 11.00 och han sover än! Jag har ingen lust att lägga mig kl 20.00 för att han behöver sova redan då.. För han vaknar ju om jag lämnar honom, även om han sovit 30 min.
Och jag har trott att det är min värme men han är jätte varm så det är inte set. Ibland svettig!

Jag vill gärna ha tips från alla föräldrar tack!

Bara han somnar i sin egen säng vid 20 så han vaknar vid 08-09 och inte blir så trött och ledsen om kvällarna.
Sen får han gärna komma över i sängen när han ätit nattmål.

1 kommentar:

  1. Jag vet inte hur Neo har det i sin spjälsäng.. Men bädda och bona åt honom som att han fortfarande ligger inne i livmodern. Rulla filtar och lägg i en liten oval cirkel så att Neo precis får plats inne i "filtcirkeln". Vira gärna in en t-shirt som luktar mkt du och lägg den närmast där Neo har sitt huvud. Innan du lägger ner Neo i spjälsängen så värm en vetekudde i micron och låt den sen ligga i sängen ett tag. När du sen ska lägga Neo så tar du bort vetekudden och så är det varmt och skönt i sängen, precis som i din famn.
    Sen är vissa barn bara i mer behov av närhet än andra. Leon var precis likadan. Men kan han inte få ligga i din famn vid bröstet när ni sitter i soffan framför tv:n då? Så slipper du gå och lägga dig i sängen med honom redan vid 20.

    SvaraRadera