torsdag 12 april 2012

Hundmat

Många av mina läsare har ju hängt med länge och då skrevs det mycket om mina fina hundar.
Det verkar som ni hänger kvar än även om min blogg handlar mest om livet som mamma.

Tänkte iallafall skriva till mina hund-läsare :)

Ni som har boxer har väl alla varit med om att de är kladdiga i magen. Mina hundar åt royal Canin fram tills ett år sen och sen fick de halla.
Det verkade som halla vart lika bra som royal.
Mina hundar brukar alltid bajsa bra morgon och kväll. Men efter att ha varit igång och busat och sprungit mycket så brukar de bli kladdiga och bajsa ofta på rundan.
Tycker det har blivit värre och värre så nu bestämde vi oss för att byta till färskfoder. Va lite inne på att barfa ( biologisk anpassad rå föda) men insåg att jag behöver mer kunskap och kanske tid & ork för att börja med det.
Man är ju bortskämd med torrfoder som är klart att servera.
Dessutom hade det varit bra om man kunde få fatt i mat, typ av jägare osv och det är inte så lätt att göra. Då ska man köra rundor för att få fatt i mat.
Hittade massa färskfoder på nätet och bestämde mig till sist för bravo!!
Dessutom är min djuraffär återförsäljare så det är kanon!
Så just nu får de 300 gram färskfoder och resten torrfoder.
Gör en mjuk övergång.

Jag började med bas endast med ox som är bra för "vanliga hundar, arbetande hundar och hundar med mag och tarm problem".
Ville ta det som är snällast mot magen nu när vi går över.

I bravo färskfoder finns allt hunden behöver. Så man tinar bara upp burgare och serverar.

Vi får väl se om de är bättre för magen :)

Är någon intresserad av att läsa om detta så klicka på länken!!
http://www.bravodjurfoder.se/

3 kommentarer:

  1. Det är nog inte bara Boxer som blir kladdiga i bajset..mina är bra i bajset morgon o kväll, men har dom sprungit mycket eller tex jagat är dom lösare, precis som dom tömmer magen för dom bajsar mer när dom rör på sig..

    SvaraRadera
  2. Santos äter Bravos färskfoder, från att ha varit lite kräsen tidigare till att nu, efter snart 1 år med Bravo, stå vid sin skål och sukta efter sin(a) måltid(er). Magen har blivit lite bättre, men fortfarande "stresskladdig". Men vi började med färskfoder för att vi ville att Santos skulle äta med bättre aptit.. och det gör han! :)

    SvaraRadera
  3. Malte får också bravo. Fast plus med vom. Och har blivit mycket bättre i sin mage av det.

    Hälsningar Jessica

    SvaraRadera