lördag 22 oktober 2011

Gravid vecka 40!

Barnet

Nu är barnet helt utvecklat och redo att komma ut vilken sekund som helst. Trots detta kan barnet stanna kvar i två veckor till. De flesta barn föds på natten.
Barnet kan väga allt mellan 2,5 och 4,5 kilo och vara 46-55 centimeter långt. Nu är det trångt därinne.

Mamma

Har barnet inte kommit än? Känns det frustrerande? Ta det lugnt. Även om det känns omöjligt, försök fokusera på något annat än förlossningsdatumet. En graviditet varar allt från 37 veckor+0 dagar till 41 veckor + 6 dagar. Passa på att vila och äta mycket kolhydrater innan förlossningen så kommer du att orka bättre. Sov, sov, sov eller vila om du inte kan sova! Du behöver alla krafter. Under det aktiva skedet av förlossningen gör du av med lika mycket kalorier som en maratonlöpare gör av med varje timme. Dessutom kanske du kommer att vara vaken i ett dygn kring förlossningen.

Pappa/partner

Under själva förlossningen är din viktigaste roll att vara där! Du ger henne vatten, torkar pannan. Du kan hålla henne, massera henne. Lyssna på vad hon och hennes kropp säger. Prata med henne och barnmorskan. Hjälp henne med kuddar eller att ändra ställning. Var lyhörd och se och bekräfta hennes smärta. Hon vill kanske inte att du ska röra henne. Peppa och uppmuntra. Pusha och stötta. Du klarar det!*





Hur mår jag?
Jag hoppas innerligt att detta är sista gången jag skriver om några graviditetsveckor. Jag vill inte skriva och berätta om 40+ tack!
Hade jag bara vetat att det är 3 veckor kvar så hade graviditeten inte känns hälften så jobbigt men eftersom man vet att han kan komma vilken sekund som helst, eller ja, att värkarna kan starta när som helst så känns allt så jobbigt.
Man vill liksom ha honom nu!
Varför stanna kvar där inne om man är redo liksom? Jag har läst massor med bloggar under tiden som jag varit gravid och alla känner såhär på slutet och det enda man får höra är ”han kommer när han är redo”.
Barnmorskan sa till mig att dem ligger på sidan med huvudet nere i bäckenet vilket kan göra ont i höfter och så, men när dem vänder rätt huvudet så blir det genast mycket lättare. Tror faktiskt att det hänt nu. Har inte alls så ont i höfterna när jag är ute. Har promenerat mer den senaste veckan än vad jag gjort tidigare, mitt ryggslut dödar mig vissa dagar men känner inte att höfterna gör lika ont.
Har fått mer halsbränna denna veckan, har fått ta en tablett innan jag somnat vissa kvällar och till och med fått ta på natten 1-2 st. Men sen blir det bra igen.
Den senaste veckan har jag varit tvungen att kissa två gånger om dagen, tänker inte klaga över det för många har det värre men det stör ju natt sömnen lite ;)
Har samlat på mig ännu mer vätska, vet om att det är jobbigt för hjärtat men en positiv sak men det är ju att förhoppningsvis så tappar jag många kilo efter graviditeten som bestått av vätska.

Man tänker mycket på att man snart ska tappa en massa kilo snart, tänk vilken lättnad för rygg, fötter, höfter mm.
Dessutom så kan man snart börja använda lite mer kläder, känns som man alltid har på sig samma. Går runt i Patriks träningsbyxor och jackor. Kul!
Men framförallt längtar jag efter att få träffa vår lille son.
Idag blir Melvin 1 vecka och två dagar, de börjar få rutin på sitt nya liv och hälsar på hos andra och så. Jag vill också vara där nu!

Nu har jag gått upp ännu mer, trots begränsat vätskeintag.
20,3 kg. Tänkte INTE gå upp mer nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar