söndag 30 januari 2011

Spår & Lydnad

Sent igår kväll bestämnde Lotta&jag att vi skulle ut och spåra. Ingen är bortglömnd, men vi visste inte vart vi skulle spåra och eftersom det blev bestämt så sent så blev det bara Lotta och Jag.

Klockan 11.00 hämtade Lotta upp mig, Vilda och Ebba.
Vi la ut vars ett spår.
Vilda fick ett "vanligt" spår, ca 600 meter, 6-7 apporter, ett slut och såklart en tennisboll som belöning på slutet.
Ebba fick ett helt nytt spår, ett valpspår eller vad man ska kalla det.
Eftersom hon stoppar näsan i vädret och drar iväg och "gissar" sig fram så va vi tvungna att backa några steg.
Jag la ut en levergodis efter bara två(små) steg, efter två steg till kom nästa leversnitt, efter två steg till kom nästa osv. Sen kom en pinne, vilket hon markerade, plockade upp och överlämnade till mig.
Efter det kom leversnittarna med 3 stegs mellanrum, hon missade ju de flesta bitarna men hon hade iallafall nosen i marken. Efter nästa apport så blev det 4 steg emellan osv osv.. Till sist va det sex steg mellan snittarna, blandat med apportpinnar. Och som slut blev det en tennisboll. Hon blev ju helt slut, hon vart så trött efter bara några meter trots spåret va sisådär 300 meter.
Vet inte hur jag ska gå vidare, kanske ska prova det där med snusdosor? Hon kanske har tröttnat på pinnarna och har bråttom till det bästa slutet, en tennisboll? Vill samtidigt inte ta bort bollen från spåret då det har blivit en possetiv motivation.
Jag va helt klart nöjd med hennes spår, även om det va mycket nosande och bakspår. Jaja .. Får se hur vi ska gå vidare.

Vilda gjorde sitt spår klockrent, väldigt nöjd.

Alva va också duktig, med ett spår på 300 meter så klarade hon det fint. Väldigt långsamt och metodiskt, blev glad vid sina apporter (leksaker och pinnar).

Vi va i en ny skog, otroligt rolgit att få spåra på ett nytt ställe. Väldigt bra me parkering så flera st bilar får plats. Man utgår direkt från parkeringen och kan lägga sina spår, inte en kotte promenerade där borta heller. Jag ska helt klart åka dit fler gånger.
Nu har jag även fått syn på ett en plats där vi kan lägga spår i gräs, det ser jag fram emot. Jag hoppas på att patrik går med på att köra dit ett par gånger i veckan så vi kan lägga spår, gå en promenad och sedan jobba med hundarna. Motion får det så det räcker, nu behöver vi jobba mycket på spåret.

Ang. lydnaden.
Idag har jag fått sådan motivation att jag till och med kollat upp tävlingar. Har som tanke att jag ska ge mig ut med Ebba först, mer för att lära mig känna lugnet vid en tävling. Den damen är trygg i sig själv och jag slipper gå och oroa ihäl mig för platsliggningen. Nästa tävling är det Vildas tur, får se om jag gör platsliggningen eller ej. Hon vart så ängslig för ett år sedan, det kanske har lugnat ner sig?

Nu har jag att jobba på.

Ebba :
Platsliggning - Det är hon duktig på, men man måste fortsätta träna det ändå såklart.
Linförighet - slipas på som alltid.
Framförgåendet- Helt nytt, provat någongång så det måste vi ta tag i.
Platsläggande - finslipas
Inkallning - finslipas
Apportering - Måste jobba på det också, hon kan inte det överhuvudtaget så det är prio ett !
Hopp över hinder - Hon kan inte det där med att sätta sig på andra sidan, än.

Vilda:
Platsliggning - Som sagt..
Linförighet - Det ska bara tränas vidare
Framförgåendet- Samma som för Ebba, provat på någongång bara.
Platsläggande -Ja, ibland räcker det med att sitta?
Inkallning - Träna på att inte röra rumpan när matte går iväg, har blivit mycket bättre.
Apportering - Det är hon bannemig duktig på :) Förutom tugg :@
Hopp över hinder - Hon kan lydnadsklass ett, men har gjort det en del ändå. Måste träna mer på det.

Vårt stora problem är att vi inte har körkort, men det räcker med en halvtimme på klubben, så istället för promenad kan man ju köra dit. (Lite tjat på gubben så.. )

Den 27 mars är det tävling på hemmaklubben. Man kan väl få sätta höga mål?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar