lördag 24 september 2011

vecka 36


Gravid vecka 36

Barnet

Om du väntar ditt första barn ligger det troligtvis i rätt position nu, uppochned. Tycker du att bebisen rör sig något annorlunda jämfört med tidigare? Det kan bero på att det är trångt därinne, men är du minsta orolig prata med din barnmorska. Nu ökar fostervattnets mängd inte mer utan det minskar snarare eftersom din kropp absorberar en del av det. Hjärnan är färdigväxt. En del psykologer säger att barnet redan nu är medveten om sitt "jag" eftersom det kan svara på saker med till exempel sparkar.
Vikt 2 800 gram.

Mamma

Din livmoder är 32-35 centimeter. Din mage kan börja sjunka ner lite och det blir lättare att andas, men det kan fortfarande vara svårt att hitta en bekväm sovställning. Många gravida upplever att de behöver kissa ännu oftare än tidigare. Det beror på att livmodern trycker på urinblåsan. Nu kanske din vikt stannar till förlossningen. Kolostrum eller råmjölk kan läcka ur dina bröst fast bebisen ännu inte är född. Försök att äta nyttigt och varierat. Barnet får all sin näring i från dig. Tankarna rör sig säkert mer och mer kring barnet. Kanske känner du oro inför förlossningen. Men en dag finner du att längtan efter att träffa barnet har tagit överhanden och att eventuell rädsla har bytts ut mot längtan efter förlossningen.


I slutet av denna vecka anses du fullgången och bebisen kan i princip födas när som helst från denna tid. (Mellan 37 och 42 veckor räknas graviditeten som fullgången – innan 37 veckor anses bebisen underburen och efter 42 veckor överburen.)



Hur mår jag?
Nu börjar det bli tungt och otympligt med den stora magen, men jag kan ju inte börja gnälla redan. Än är vi inte i i mål.
Jag har blivit tröttare denna vecka, varenda morgon när jag ska stiga upp för att gå till skolan så känner jag bara för att ligga kvar, det är inte alls likt mig. Men troligtvis går jag bara i skolan tom. nästa vecka, sen ska jag vila upp mig och förbereda mig. Som ni läste ovan, i slutet på denna vecka kan bebisen komma när som helst.. Och jag vet ju flera stycken nu som har fått för tidigt. Jag räknar dock inte med det, men jag vill absolut inte gå över en dag. Men vem vill det?
Jag tror att jag kommer bli sjuk nu när jag slutar skolan, känns som det vilar ett virus inom mig som vill bryta ut nu innan bebis kommer. Vi får väl se?
Jag har betydligt mer förvärkar nu än innan, nu kan jag knappt känna om jag har en eller inte.. ja så illa är det. Men det är inte alla som gör ont ju.
Men vissa förvärkar är så kraftiga att jag måste andas igenom dem, lugnt och stilla och riktigt anstränga mig för att ta mig igenom den. Hehe, nä det är inte på gång!
Om man då läser här ovan och på andra sidor så börjar magen nu hänga neråt, kan jag nog hålla med om. Lite grann i alla fall. Men jag har inte känt att det är speciellt svårt att sova eller äta så jag känner ingen större skillnad.
Dessutom kan man känna sig med kissignödig nu när barnet börjar fixera sig, men det känner jag inte heller av.
Har tyvärr fått lite bristningar på magen nu, men det är det helt klart värt! Jag har ju sett skräckexemplar på nätet och varit livrädd att jag ska se ut så, ja även på förlossningsprogram och ungamödrar ;)   Men så illa är det absolut inte. Det går dagar utan att jag ens tänker på att jag har dem.
Denna vecka har jag börjat samla på mig vätska i benen och fötter, ännu en anledning till att det inte är jätte bra att sitta i skolbänken flera timmar i sträck.
Jag har gått upp ett kilo sen förra veckan, nu är det 17 kg + ! Vart ska det sluta? 22 kg? Nä, snälla, max 20!
Idag ska barnvagnen hämtas ut! Wiiihooo!



 På denna bilden visar jag stolt upp mina bristningar, ni ser dem på ena sidan av naveln ganska långt ner. Ser ni inte dem? Nä men va bra ! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar