tisdag 1 februari 2011

Flitig

Imorse så vaknade småttingarna kl 09 och då fick jag pallra mig upp och gå ut med dem.
Sen tog jag träningsväskan och ebba och gick bort till planen (1 min härifrån) och tränade i 20 min.
Sen vart det Vildas tur, även hon fick träna i 20 min. Kändes riktigt bra!
Efter träningen så åt jag frukost och har hamnat på soffan, nu ska jag ta det lungt till kl 14 när patrik kommer hem och då ska vi åka och spåra.

EbbaFramförgåendet:
Jag har aldrig provat detta och har inte sett någon annan träna in det så jag lät fantasin flöda. Började med att bara gå runder på planen och när hon gick framför mig så sa jag "före" och kastade fram en godis framför henne och berömnde. Kände inte att hon fattade poängen, hon gick mest och klurade på varför hon egentligen fick beröm.
Då provade jag att lägga min belöningsboll som jag har när jag tränar tjejerna (boll med snöre), jag la ner bollen med ebba i kopplet och gick sen bort från bollen. Några meter ifrån så tog jag in henne i fotposition och när hon drog mot bollen sa jag före och lät henne ta den.
Sen så lät jag inte henne ta bollen alla gånger utan ibland så kastade jag fram en godisbit en bit framför och självklart mycket beröm.
Jag fick iallafall till viljan att gå fram, men har mycket kvar att jobba på.

Sen plockade jag fram apporten, vårt eviga problem.
Men idag va hon jätte duktig, så duktig har hon aldrig varit.
Jag började med att sätta henne, lägga apporten framför tassarna, gå iväg och kalla på henne. Då plockade hon med sig apporten och när hon va sådär 3 meter framför så släppte hon den och kom själv (som vanligt), jag sa "ta den då" .. då hämtade hon den, släppte den 2 meter ifrån, "ta den"...1 meter ifrån, "ta den" framför mina fötter, "ta den" och on släppte den i min hand!! Wiiiihoooo!
Sen gjorde vi det ett par gånger och sedan satte jag henne vid min sida, kastade ut, "apport" och hon hämtade den, släppte den någongång men till sist fick jag den i handen varenda gång :)
Nu ska jag få en igång på det också, med den i munnen..
Duktig flicka iallafall !

VildaFramförgående
Jag tyckte det gick bättre med Ebba att lägga bollen så det gjorde jag direkt på Vilda.
Hon är ju lite pipig och tycker det är lite jobbigt att den ska behöva ligga så långt bort och så ska hon fokusera på mig samtidigt.
Tog in henne vid sidan, sa före och när hon gick före så fick hon mycket beröm, godis och emellanåt fick hon ta bollen för lite kamp. Tyckte det gick väldigt bra, hon förstod iallafall att hon skulle gå före :)
Vid nästa träning så ska jag repetera med båda tjejerna för att sen få dem till att gå fot med kontakt, och gå före på kommando och stanna och stå till och vänta in mig för att sedan fortsätta linförighet tillsammans.
Ja, tänk va långt ett fjuttigt komando kan vara .. men när det sitter så är det nog inget svårt moment.

Sen valde jag att köra lite linförighet, mest för att trötta ut henne lite för att sen lägga henne ner.
Jag la henne, gick ut i kopplets längd och där fick hon ligga ca 3 min. Inte ett endaste pipande ljud, ingen stress att få jobba vidare. Jag är så nöjd.
Hon låg där, tittade på mig, tittade på ett par män som snackade och höll på med en bil, lyssnade på hundar som jag skällde. Helt avslappnad :)

Det gick bra att träna där men jag kan inte ha dem lösa, det passerar folk med hundar på sidorna hela tiden. När ebba tränade på apporten kom en liten chihuahua blandning lös. Fick hålla henne och hussen kallade och kallade ... hunden kom närmare och närmare och när den nästan va framme så fick han fatt i den. Där stod ebba, stel som en pinne och de gick inte få kontakt med henne. JÄVLA SMÅHUNDAR! ursäkta!
Jaja, fick lägga henne en stund innan vi kunde gå vidare för hon glodde efter hunden hela tiden. Men det gick bra ändå :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar