onsdag 24 november 2010

Ebba

Som vissa av er vet så har ebba blivigt röntgad, tyvärr fick vi reda på att hon har lindriga pålagringar på sitt knä. Det vill säga att hon har astros, något som kan ge mycket smärta, förkorta livet och livskvaliten.
Från början vart jag väldigt ledsen, jag hade ju hoppats på att hon skulle gå att använda i avel för alla som känner Ebba så vet ni om att hon är både snygg och mycket trevlig. Hon har många goda sidor som man gärna vill bygga vidare på. Hon är glad och social mot alla, hon är otroligt snäll mot alla hundar. Hon kan bli nertryckt av andra tikar och lägger sig och tänker "jaja, då får jag väl ligga".
Hon är otroligt rolig att jobba med, när det gäller lydnad så har hon blivigt väldigt fokuserad, jag kan ställa höga krav och det dröjer nog inte länge innan vi kan börja tävla. Vi har dock bara tränat på ettan.
Hon är otroligt duktig i spåret, kunde önskat lite mer föremålsintresse men å andra sidan så har jag Vilda som är helt på andra hållet, vilket kan bli lite jobbigt. Ett tips jag fick av Lollo vart att jag ska ha med en leksak i fickan som jag kan ta upp och visa henne om hon möter "störiga" hundar, då slipper hon gnälla och resa ragg och bryr sig bara om leksaken. Detta resulterar dock till att hon går och glor på fickan hela tiden. Vad jag vill komma till är att då är jag väldigt nöjd med Ebba. Hon har ju ett föremålsintresse och hon är lätt att få igång, har lätt för kamp osv.
Ebba är helt underbar. Efter Ebba blir det en ny twinbox hund, helt klart! Jag avgudar Ann´s linjer, både mentalt och extriört.

Ebba visade att hon va halt under en tid för ca ett år sen. Förutom det har jag inte sett att hon lider av någon smärta. Vi får hålla tummarna på att det fortsätter så. Hon är trots allt 2,5 år och det visade "bara" lindriga ben pålagringar.
Så nu vet ni det alla ..



1 kommentar:

  1. Det är så himla synd och tråkigt när sådant här händer..
    Jag är sjävl jätte orolig över att det ska visa sig att emma har dåliga höfter eller knän.
    Men huvudsken är ju att dom inte lider av det.
    Måste också säga att din Ebba är jätte fin & verkar vara en jätte härlig tjej!
    Vilda också förståss.

    Extra svag för de gula boxrarna med vita tecken.
    Min Emma är väldigt lik Ebba.
    Emmas mormor var också en twinbox :)

    Lycka till med dina fina tjejer :)

    SvaraRadera