torsdag 30 december 2010

Söderåsen

Idag kom patrik och hämtade mig på jobb kl 11.oo så åkte vi och hämtade lollo och silahs.
Vi körde ut till bjuv för att möta upp Erik&Tira och Gunilla&Vega.
Sen åkte vi till söderåsen och la våra spår. Patrik gick sitt första spår!
När vi kommer fram så pekar jag chockerande och säger, där står ju två rådjur. Varken Gunilla eller Erik verkade speciellt berörda utav det. Det är väl vi stadsbor ;)
Iallafall.. vi gick våra spår. När jag tittar upp så ser jag rådjuren (hjortar) som passerar framför mig, säkert fem meter framför näsan. Där trippar dem iväg.. en efter en efter en efter en ... ja, säkert tio?! Även "hanar" med stooora horn.
Det visade sig att de lägger ut massor med mat till dem under vintern, precis där vi vart.
När jag sen möter upp patrik så är han lite uppskrämd, mitt i hans spår hade han närmat sig en flock. Där stod dem och stångades och han blev lite rädd och vek av mitt i spåret, haha.
När Lollo kommer så säger hon att hon såg 20 !! st hjortar passera henne. Hon stod blickstilla ;)
När vi stod där och pratade om rådjuren så såg man dem en bit bort och hur dem korsade vägen vi stod på.
När vi kom tillbaka så hade Fredrik kommit med Royal, skoj!
Det blev en fika och patrik hade som vanligt gjort fantastiska mackor !! :)
Sen gick vi våra spår, två & två. Patrik och jag började med Ebba .. Om jag säger såhär, det va omöjligt att se några fotspår, hela marken va full av hjort spår och bajs! Det gick ju sådär.. eller helt ärligt gick det skit !! Men det kan man ju förstå. Hon markerade en apport, eller nej .. hon nosade och gick vidare. Inte ens en markering. Resten ligger kvar i skogen. Vi hittade hennes slut tillsammans iallafall..
Sen va det Vildas tur. Hon skulle gå patriks spår. Hon gjorde det riktigt bra, till en början!!!! ... ja, sen flummade hon iväg och åt en massa vilt-skit. Jag va helt klart nöjd med hennes början, men jag förstår att det va svårt för henne.
Ja, då har man provat på att spåra mitt bland allt vilt. Där finns tydligen MASSOR med vildsvin som man också brukar se.... hjääääälp!
Men jag ger inte upp, nästa gång blir det mycket bättre :)
Sen va det faktiskt Albins tur att få spåra.
Upp med två leksaker, lite retning och sen gick jag iväg, 50 meter, leksak, 50 meter leksak (slut).
Patrik skulle gå på spåret från sidan, albin ville gärna gå bakom honom. Det tog väl 2-3 gånger som han försökte men sen såå.. Då tog han spåret, följde det fint med ett stop när han va tvungen att bajsa lite. Hittade sina leksaker och blev jätte glad.
Otroligt nöjd för att vara första gången :) Och patrik blev väldigt glad så detta kommer han fortsätta med. skoj!

På tisdag är det nog dags igen! ... så för er som vill följa med! Bara till att hänga på!








1 kommentar: